::Ieda Akmal Life::

Pages

Monday, December 12, 2011

|Dialog dua wanita ( yg Buka Aurat vs Tutup Aurat )|

 Salam, sahabat,,, yuk kita hayati n amik iktibar dalam dialog antara 2 wanita nih... :~
ap pandangn korang bgi org2x yang susah sgt nk ditegur...
BA: Aku tetap nak buka aurat!
TA: Aku tetap nak tutup.

BA: Orang suka aku buka. Cantik katanya.
TA: Ada orang kata tak cantik tutup?

BA: Buka ni fesyen.
TA: Tutup still boleh berfesyen.

BA: Bila buka, ramai terpikat. Jodoh senang.
TA: Tutup - lebih ramai terpikat. Jodoh senang dpt yg soleh.

BA: Ketinggalan zaman tutup2 ni.
TA: Arahan al-Quran tak lapuk dek zaman.

BA: Dah rasa baik sangatla tu tutup aurat tu.
TA: Ada aku kata ko tak baik? Atau ko sendiri yg tetibe rasa diri tak baik?

BA: Tutup pun kena fitnah gak. Mulut cam harem fitnah org gak yg tutup aurat ni.
TA: Jika yg buka kena 1 juta fitnah, tutup kena 10 fitnah. Mana ko nak? Jgn salahkan majoriti bila minoriti yg mulut macam tu.

BA: Apasal nak tutup lak? Keindahan ni Allah bagi.
TA: Lebih indah di pandangan suami halal.

BA: Tak sedia lah nak tutup.
TA: Tak mengapa. Kain kapan sedia menutupi bila2 masa. Sedia atau tidak sedia
my opinions...:~
to yang menutup 2 bagusla  sebab mengikut syariat y d'suruh...tapi ttup 2..jgnlah spt x ttup lak..faham an..means tutup tapi bertelanjang..
dan bgi yg tidak menutup 2...tlong lah jgn nk mrh blik dah ditegur..tahu salah wat lah cra salah...(jgn nk memoyokan dri kata x slh kalo dh thu hukum)...please jgn nk mnidakkan hukum... laenla  klo incase korg mmg x pnh lgsung blaja sal agama..(yer dok)....
n  to si penegur also,,,silalah guna bhsa sopan ckit bila nk tegur...jgn terus melenting...gna uslub yang slowmotion tp mnagkap dalam hati yg di tegur...ad paham... hehe...means tgurlah dengan berhemah...
n ingat satu :~
Matlamat tidak menghalalkan cara

|Menyambut ketibaan Ydpa(mantan)/Sultan Terengganu|

Salam blogger..hehe..laamer dh x post an...bkn per si ieda ni ha x der masa sokmo + line unifi lak x braper nk molekk...lgi la ieda nih mlas....hihi...rini ad msa lak an......maen post2x lah lak...(sjak bler la den nih rjin m'post an)...haha..x per2x...


Esok(12 Dis.2012)..Kor Askar Wataniah Unisza beserta Ko-ko laen UniSZA akn g jemput ketibaan mantan Yang DiPertuan Agong(YDPA) Malaysia ke-13 yakni  Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan
Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah
..Baginda an dh tamat tempoh pemerintahan...pada 12 November..sok kteorg akan g sambut bginda kat Airport Seberang Takir..


~Lets continues this part at  the next post esok ea...(klau line ok la)..hehe...ok daa...Assalamualikum...~

Friday, November 11, 2011

| Kena Tagged LaH | verse 2

si kechek rules n things pasal ak 2 ad kat cni yer... tkan cni tuh..hehe

den mau jawab soalan y. ditagged mg tuh..hehe

soalan nih kan ...
nih yer jawapan nyer..::-


1.ak start baca n knal noovel time drjah 6 dlu..Tjuk yer Tak Seindah Mimpi..
2.eskrem 2 per yer..hehe...ak ska makan aiskrim...perisa yg sokmo d'pilih coklat.
3.ermm.,,pernah..tp dh lame...beli baju
4.paling pro...??haha..pro k..perosak ad ler..hehe..ak pro bab goreng sayur..n masak nasi goreng..hehe..umi ak y ajar..
5.rumah jer..main game kat  lappy or pc..
6.tgk jnis..hehe..law x brsih 2..kdg law baik hati g la kat dyer..kdg pndg pown x mau..tp law jnis yg bersih tuh....ak wat pluk jer..hehe..
7.serious ak lukis buruk giler..tp wat sedap hati sndri  bley la..lukis time skul  rendah dlu..umah n pokok2x di sekelilingnya..hehe
8.kdg2x bgus..kdg2x x kna cra..nk mkn penyepak pown yer gak...hehe
9.harap umur dipnjgkan lgi..suprise party x..kna suprise yer prnh...
10.prnh..zman skul dlu..nk mrah pown yer gak..tp bley kira ag sbb kna april ngn sorg n y knanya beramai2x stu klas kot..
11.relax jer..hehe..mjur ad yg tagged law x..x wujur nyer der enrty nih..


ok..kechek buzz..bereh suda,,,,

ok ..
malas nak tagged kat org la.x per an..hehe..aggpown x taw nk ty ap.....ok bereh d'cini pasal tagged m'tagged
nih..k..daaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....salam...thanks 2 tkang tagged yer.. kechek buzz n k.syiera

Thursday, November 10, 2011

| Kena Tagged LaH |

assalamualaikum..lamer dah x update blog an ..buka 2x JER blog  nih dah kna tagged ngn 2 org Hamba Allah..nih..cam taw2x jer den malas nk m'updated hehe..x per2x..because of them..den updated la...
2 hamba Allah y d'mksudkan kat cni  ialah  k.syiera n si kechek buzz..dua 2x blaja Unisza ....


Rules of the game :
1. You must post this rules.
2. Each person must post 11 things about themselves in their journal.
3. Answer the questions the tagger set for you in their post. And create eleven new question for the people you tagged to answer.
4. You have to choose 11 people to tag and link them on the post.
5. Go to their pages and tell them you have tagged HIM/HER.
6. No tag back.



11 things about me...

1.nama:: Zahidatul Akmal bt Aziz
2.tarikh lahir::  30 April 1992
3.tempat lahir:: Raub , Pahang
4.umur:: 19 tahun(2011)
5.negeri  b'sekolah::Pahang
6.negeri dibesarkan::Pahang
7.tempat tinggal:Terengganu
8.universiti: Universiti Sultan Zainal Abidin..u pling byk tkau nama..haha..
Kusza--->Udm---->UniSZA
9. tukar skul 3 kali spnjg school menengah 
10.suka maen game(per2x jer)..hilang stress
11.suka tengok citer2x korea(semenjak 2 menjak nih)..haha

bukti den kna tagged ngn k.syiera..


soalan maut dri k.syiera..


k.syiera  jawapan nyer yerr..ad kat bwh..hehe

1.ieda
2..mimpi  ap yg best..byk seram ad..haha
3.mimpi kna kjar dek hantu..hantu nyer mmg myeramkan......errrr...
4.nk grade la..tggal stahun lbih ckit jer nk abih dip..hehe
5.kat Besut,Terengganu nih jer..
6.x pernah la...
7.insya ALLAH law onkoss ado..hehe
8.akak an senior askar wataniah unisza..knal lahh...femess kan..hehe
9.x der (pasti)
10.insyaAllah bulehh..hehe
11.pandangan ikhlas hehe..ok dri ari2..pink nyer t'lalu striking...hehe..tp skunk dh ok..cntikk...heee...




yg ditagged k..syiera sudah di jwab..nk jawab yg si kechik lak...kat post lpas nih yerr...hehe








Wednesday, September 7, 2011

Sunat Berpuasa Enam Hari Di Bulan Syawal

Daripada Abu Ayub r.a. bahawa Rasulullah SAW. bersabda, “ Sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan, kemudian mengiringinya dengan puasa sunat enam hari di bulan Syawal, pahalanya seperti berpuasa setahun”. (Muslim)

  Huraiannya: 
1. Islam menganjurkan umatnya supaya melakukan kebaikan dan kebajikan secara berterusan, walaupun sedikit.
2. Orang yang berpuasa Ramadhan diikuti dengan puasa sunat enam hari pada bulan Syawal maka pahalanya sama dengan berpuasa setahun. Hal ini disebabkan puasa sunat satu hari bersamaan pahalanya dengan sepuluh hari. Manakala puasa Ramadhan bersamaan dengan sepuluh bulan, maka enam hari puasa sunat bersamaan dengan dua bulan, kemudian dicampurkan dengan sepuluh bulan jumlahnya menjadi setahun.
3. Seseorang yang hendak berpuasa sunat di bulan Syawal adalah lebih afdhal berturutan seperti puasa bulan Ramadhan tetapi dibolehkan berpuasa secara berselang hari selama dalam tempoh bulan Syawal itu.
~yukk puasa 6~

Sunday, August 28, 2011

10 perkara yang sia-sia

Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis yang terkemuka,
menyatakan bahawa ada sepuluh hal yang termasuk dalam
kategori sia-sia, iaitu:-

1.Laki-laki atau wanita yang berdoa untuk dirinya sendiri, tapi tidak
dimohonkannya doa untuk ibu-bapanya sendiri dan kaum Muslimin.

2.Orang yang kerapkali membaca Al Quran, tapi tidak membaca
secara tertib sampai seratus ayat tiap-tiap hari.

3.Laki-laki yang masuk ke dalam masjid, kemudian ia keluar
kembali dari masjid itu tanpa mengerjakan shalat tahiyatul-masjid.
       
4.Orang-orang yang melewati tanah perkuburan, tapi tidak
mengucapkan salam kepada penghuni-penghuni kubur dan tidak mendoakan untuk
keselamatan arwah-arwah mereka.
       
5.Laki-laki yang masuk pada hari Jumaat ke suatu kota, kemudian
ia keluar lagi dari kota itu tanpa mengerjakan shalat Jumaat berjemaah.
       
6.Laki-laki atau wanita yang tinggal di suatu lingkungan dengan
seorang ulama, tapi dia tidak mempergunakan kesempatan itu untuk menambah
ilmu pengetahuan.
    
7.Dua orang laki-laki yang bersahabat, tapi mereka tidak saling
menanyakan tentang keadaan masing-masing dan keluarganya.
       
8.Laki-laki yang mengundang seseorang menjadi tetamunya, tapi
tidak diacuhkan dan tidak dilayani tetamunya itu.
       
9.Pemuda yang menjadikan zaman mudanya berlalu begitu saja tanpa
memanfaatkan waktu yang berharga itu untuk menuntut ilmu dan
meningkatkan budi pekerti.
      
10.Orang yang tidak menyedari tetangganya yang merintih lantaran
kelaparan, sedang ia sendiri makan kekenyangan di dalam rumahnya.




 







Friday, July 29, 2011

Ibadah Ramadhan Ke Realiti Kehidupan


Salam sumer,,
sempena ramadhan nih den nk kobar ckit....psal bulan PUASA yakni bulan  RAMADHAN AL MUBARAK:

  Saban tahun kita mengerjakan ibadah Puasa Ramadhan, memenuhi tanggungjawab Rukun Islam.  Ada yang baru belajar berpuasa, ada yang sudah 40 tahun berpuasa.  Ada yang puasa ‘yok yok’ bangun pagi buka periuk.  Ada yang paksa bini masak siang hari, tapi tetap berbuka bersama isteri.  Ada yang tiba-tiba gastrick, ada yang oversea trip.

Pelik tapi benar; dua minggu sebelum Ramadhan, tukang jahit sudah tolak semua tempahan baru.  Ramadhan belum, pakaian Raya sudah di tempah.  Begitulah beriya-iya kita membuat persiapan menyambut ‘Aidil Fitri pada satu Syawal.  Tiada salah apa; ia menggambarkan kesungguhan kita menunggu Hari Lebaran.  Persoalannya apakah kita layak menyambut satu Syawal itu dengan kemenangan dan ketaqwaan?  Apakah persiapan mengisi Ramadhan itu dibuat, setimpal dengan persiapan menyambut ‘Aidil Fitri’?  Mari kita sembang-sembangkan.

Puasa Ramadhan adalah salah satu daripada Rukun Islam.  Kalau begitu, maka sudah pasti ianya merupakan suatu amalan yang utama lagi mempunyai implikasi dan aplikasi yang besar dalam kehidupan seorang peribadi muslim.  Sudah tentu, ianya bukan sekadar persoalan menahan lapar dan dahaga sahaja.  Ianya jauh lebih bermakna dari itu.

Natijah puasa ialah, “Moga-moga kamu beroleh ketaqwaan.”  Satu misi besar, iaitu program untuk melahirkan insan taqwa, insan beriman, insan yang patuh kepada segala ajaran Illahi.  Insan yang akan memakmurkan dunia ini dengan segala keupayaannya serasi dengan adab agama; insan yang cintakan dwi kebahagiaan- dunia akhirat.  Manusia hebat; manusia yang bukan sahaja soleh tapi mampu membawa kebaikan kepada insan dan alam seluruhnya.

Kalau begitulah puasa, maka ayuh bersama kita berazam dan bertekad untuk memastikan kali ini puasa kita puasa yang istimewa.  Puasa Akbar; Puasa perubah minda dan hati budi, puasa pengubah jiwa dan pandangan hidup.

Puasa membentuk budaya ahsan (cemerlang); budaya itqan (kualiti) dan prihatin.  Budaya menyakini bahawa Allah maha melihat apa yang kita kerjakan.  Mana mungkin kerja itu dilakukan sekadar buat kalau kita meyakini Allah Maha Melihat.  Tentunya, amal dan kerja itu dilakukan dengan tahap itqan.  Maka puasa kita kali ini, puasa yang dilakukan dengan memahami bahawa ianya diawasi oleh Allah setiap masa.

Puasa juga seharusnya membawa tabiat amanah dan dipercayai.  Kita tidak berbuka puasa bukan kerana orang tidak nampak, tapi kerana beramanah dengan Allah.  Tabiat ini jika dipanjangkan ke organisasi, ianya merupakan suatu elemen yang amat mahal dan amat disanjung.  Kemahiran itu sukar di capai, tetapi beramanah itu jauh lebih sukar dicari; ianya tidak boleh dibeli di kedai kopi atau di kedai ceti, tetapi perlu timbul dari kesedaran hati yang suci murni.

Puasa memupuk tabiat sabar dan ketekunan.  Kesanggupan untuk menangguh makan minum dan tidak melakukan perbuatan yang Allah benci, adalah suatu proses pembentukan tabiat sabar.  Jiwanya akan menjadi subur dan punya daya tahan daripada serangan nafsu dan syaitan.

Disiplin yang dijaga sepanjang Ramadhan akan membuat seseorang itu lebih beradab.  Tiap sesuatu ada masanya dan tidak boleh diambil semahunya, berbuka ada masanya, bersahur ada batas waktunya.  Kesediaan untuk menahan daripada apa yang biasa dilakukan, mampu menahan tabiat kesediaan menanggung beban tugas dan tanggungjawab yang lebih berat.

Puasa mendidik kita dengan perasaan hati budi memahami kepahitan hidup orang yang kurang bernasib baik.  Mereka kelaparan, bukan sebulan setahun tetapi setiap hari.  Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.  Apabila kita menunaikan kewajipan berzakat, kita akan melakukan dengan penuh simpati dan memahami bahawa yang diberi itu bukan milik sendiri, tetapi milik orang lain yang di amanahkan melalui kita.  Mereka adalah insan seperti kita, yang punya perasaan dan keinginan, yang perlu kepada kasih sayang dan kedamaian.

p/s::den bca nih dlm articles yg di tulis oleh Hj. Nik Mohd Yusoff Nik Ismail dari Pusat Kaunseling dan Latihan di Majlis Agama Islam N.9..Kebetulan N.9..hehe..den bkn org nogori punn...haha ...@_@
                    



Friday, July 8, 2011


Malas, lemah, penat, longlai adalah resam jika anda bukanlah berniat dengan penuh kesungguhan dan bersemangat untuk menikmati kebahagiaan di pagi hari.
Waktu pagi adalah ujian untuk anda, pagi adalah nikmat untuk anda, pagi adalah penentu arah kejayaan dan kegagalan dalam hidup anda.
Justeru itu adakah kita mahu mensia-siakannya?
Ayuh sahabat, bangkitlah! Perkara terbaik yang anda patut lakukan di waktu pagi, adalah:
01.Bersyukur, bersyukur, bersyukur
  Bersyukurlah sebab anda masih diberi peluang untuk meneruskan hidup, anda juga masih ada kesempatan untuk melakukan yang terbaik hari ini, lebih baik dari yang kelmarin.

02.Tekad Bermotivasi
   Pasang niat dalam hati yang anda mahu jadi bersemangat sepenuhnya. Ambil beberapa artikel-artikel motivasi pendek dan baca dalam seminit dua.
Di waktu awal pagi, jangan buka email, baca newspaper, baca gosip-gosip mahupun join sesi mengumpat bersama kawan-kawan. Sebab, ia menerbitkan energi negatif lalu menghalang anda dari bermotivasi sepanjang hari.
03.Dekatkan Diri Dengan Sesi Motivasi
  Ikuti sesi-sesi motivasi di media, misalnya Motivasi Pagi di TV3 dan sesi motivasi Dr Izzy di Hot FM. Luangkan masa 3-5 minit memberi motivasi pada diri sendiri melalui sesi-sesi motivasi pendek ni.
Motivasi harus dijaga, sebab kalau tak di jaga ia mudah turun. Kesannya, anda menjadi tidak bersemangat, lemah longlai dan lemas.
04.Dalam Apa Jua Yang Anda Buat, Mulakan Dengan Bismillah
  Bila anda mula punch card nak masuk kerja, baca bismillah, moga anda dijauhkan dari bisikan syaitan yang membuat anda lalai, mengantuk, macam tak cukup ‘cas betri’ saja.
Andai kata anda seorang pelajar, bermula dari nak masuk kelas, duduk di kerusi anda dan mula nak bukak buku, mulakan semuanya dengan bismillah. Moga apa jua yang anda lakukan mendapat keberkatan.
Masuk saje ke dalam kelas, pasang niat anda mahu menuntut ilmu. Bila istiqamah melakukannya, anda punya peluang cerah untuk menjadi cemerlang!
05.Set Target Kemajuan Diri Sendiri

Ini juga kurang dititikberatkan. Bila dah keluar rumah sama ada ke kelas atau ke tempat kerja, kita tak tahu apa yang kita nak capai hari tu. Betul tak?Kita hanya nak sampai di sana, bekerja (atau menghadiri kelas) lepas tu nanti petang balik rumah, berehat, makan, minum, pastu tidur. Esok pagi, bangun dan perkara sama berulang lagi.
Hidup Anda bagai dalam 1 bulatan, situ-situ saja.
Mulai hari ini, ubah sikap anda. Set target apa yang anda mahu capai, lagi best setkan untuk setiap hari.
Andai anda seorang pelajar, set target berapa bab yang anda nak ulangkaji, berapa buah buku yang anda nak baca dalam minggu ni, berapa soalan anda nak bertanya pada lecturer atau guru anda nanti.
Andai anda seorang usahawan, set target berapa jualan yang anda nak capai hari ini dan berapa keuntungan yang anda nak dapat hasil dari bisnes anda. Set juga apa yang anda nak pelajari hari ni dalam bidang bisnes anda.Andai anda seorang pekerja, set berapa tugas yang anda nak siapkan dan set limit masa untuk anda menyiapkan segalanya. Kecekapan seorang pekerja di nilai dari kepantasan, ketepatan dan kekemasan.
06.Lihat Warna Cerah

Warna boleh mempengaruhi mood. Warna cerah membuat kita jadi energetik, ceria dan penuh dengan idea.Setiap hari, lihat warna-warna yang cerah seperti kuning, merah, biru dan hijau. Cara ni saya dah test sendiri, berkesan sungguh!Dekatkan diri dengan benda-benda berwarna cerah sebab ia mampu merubah mood anda menjadi positif.

07.Penuhkan Hati Dengan Kemaafan

    Lepaskan segala yang dulu-dulu. Maafkan orang diwaktu pagi, maafkan kesalahan semuanya dari dulu sampai sekarang.Lepaskan dendam, rasa tak puas hati, geram, sakit hati dan yang sewaktu dengannya.Andai emosi-emosi negatif ni bersarang di hati (walaupun sedikit) ia menghalang motivasi. Kesannya, anda jadi orang yang tak bersemangat langsung.
    Lebih teruk, anda jadi orang yang berfikiran negatif, hanya nampak yang negatif dalam diri setiap orang, setiap situasi dan setiap benda.
Kita mesti berubah untuk kemajuan diri.
Ok…Berani Berubah Untuk Kecemerlangan Hidup….chaiyok2x..moga berjaya menjadi yg t’baek……

















Wednesday, June 29, 2011

Peristiwa Israk Mikraj Nabi Muhammad S.A.W. – 27 Rejab


1. Sebelum Israk dan Mikraj
Rasulullah S. A. W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika’il. Hati Baginda S. A. W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam (‘alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan “khatimin nubuwwah”. Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan “Israk” itu.
2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa):
Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S. A. W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:
i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah. ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A. S. menerima wahyu daripada Allah; iii. Baitul-Laham (tempat Nabi ‘Isa A. S. dilahirkan);
Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S. A. W. menghadapi gangguan jin ‘Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :
- Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad “Fisabilillah” yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.
- Tempat yang berbau harum. Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir’aun) bersama suaminya dan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir’aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir’aun sebagai Tuhan).
- Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).
- Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.
- Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.
- Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.
- Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.
- Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.
- Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.
- Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.
- Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.
- Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.
- Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.
Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.
Rasulullah S. A. W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.
3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):
Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S. A. W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).
1. Langit Pertama: Rasulullah S. A. W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.
11. Langit Kedua: Nabi S. A. W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi ‘Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S.
111. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S.
1v. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A. S.
v. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.
v1. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.
v11. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma’mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S. A. W., Nabi Ibrahim A. S. bersabda, “Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha’if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu lah HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH”. Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A. S. bersabda, “Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA lah ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA lah HAULA WA lah QUWWATA ILLA BILLAHIL- ‘ALIYYIL-’AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga”. Setelah melihat beberpa peristiwa! lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).
11x. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut “al-Kursi” yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S. A. W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.
1x. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur ‘Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.
x. Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S. W. T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:
Allah S. W. T : Ya Muhammad. Rasulullah : Labbaika. Allah S. W. T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan. Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan ‘Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan. Allah S. W. T : aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah ‘Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.
4. Selesai munajat, Rasulullah S. A. W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A. S. kemudian Nabi Musa A. S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S. A. W. merayu kepada Allah S. W. T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.
5. Selepas Mikraj
Rasulullah S. A. W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu’alam.
(Sumber : Kitab Jam’ul-Fawaa`id) Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.
Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.
Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.
Mafhum Firman Allah S. W. T. : “Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (Surah Al-Israa’: Ayat 1). wallahua’lam..


Tuesday, June 7, 2011

4 peringkat dosa


sAlam,,aii korang(readers),,sy ad bca 1 article nih..n nk kongsi ckit…tjuk yer psal 4 peringkat dosa

Dosa Peringkat Pertama

Seseorang membuat dosa serta lambat menyesali perbuatannya atau pun lambat bertaubat atas dosanya. Ini adalah peringkat awal bagi orang yang membuat dosa. Jika seseorang itu berterusan membuat dosa pada peringkat pertama ini, maka ia akan secara automatik akan naik kedosa peringkat kedua.

Dosa Peringkat Kedua

Seseorang itu akan membuat dosa dan tidak merasai apa-apa diatas perbuatannya. Peringkat ini amat bahaya kerana ianya adalah bibit-bibit permulaan yang boleh menggugurkan iman seseorang.

Dosa Peringkat Ketiga

Seseorang itu membuat dosa dan merasa bangga dengan perbuatan dosanya. Peringkat ini akan sampai kepada suatu situasi dimana orang yang membuat dosa mula merasa sombong, bongkak dan riak Ucapannya juga akan membawa kepada unsur MURTAD. Contohnya ucapan, "Aku minum arak ni biasa ajee..setakat sebotol tak mabuk lagi. "Selepas peringkat ini seseorang itu akan sampai ke peringkat keempat.

Dosa Peringkat Keempat

Seseorang itu akan membuat dosa, bangga dengan perbuatannya dan mula MEMANDANG HINA ATAS KEBAIKAN ATAU KEBAJIKAN. Pada peringkat ini orang tersebut mula mencabar Al-Quran, Hadis & Sunnah kerana sifat sombong, bongkak dan riak sudah sepenuhnya menguasai diri.

Seseorang sahabat pernah bertanya kepada Rasullullah, "Wahai Rasulullah SAW akan adakah orang yang menyeru kearah kejahatan dan dosa setelah datangnya Islam yang lengkap ini." Rasullullah SAW menjawab," Ia, memang akan ada pendakwah neraka di akhir zaman setelah datang Islam yang lengkap." Sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah SAW apa yang perlu aku lakukan sekiranya aku bertemu zaman itu dan pendakwah neraka tersebut”. Rasulullah SAW menjawab, "Hendaklah kamu cari ulama-ulama benar (ulama pewaris nabi) dan berpeganglah kamu kepadanya dan jangan sekali kali kamu lepas darinya."
Oleh itu, hendaklah kita sentiasa berkira-kira tentang perbuatan kita setiap hari dan cepat-cepat bertaubat atas kesilapan atau perbuatan kita yang berdosa. Mudah-mudahan kita termasuk di kalangan orang-orang yang bertaqwa disisi Allah….Aminnnn

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...